بخش بزرگی از جامعه را بانوان شاغل تشکیل می‌دهند که بسیاری از آن‌ها متاهل و صاحب فرزند هستند یا قصد دارند خانواده خود را گسترش داده و بچه‌دار شوند. این افراد پس از بارداری چطور می‌توانند در محل کار حضور داشته باشند؟ آیا مرخصی شامل حال آن‌ها می‌شود؟ در این مقاله همه چیز درباره مرخصی زایمان را بررسی کرده و به کلیه سوالات رایج در این زمینه پاسخ خواهیم داد. اگر باردار هستید یا قصد دارید در آینده‌ای نزدیک بچه‌دار شوید، مطالعه مقاله پیش‌رو بسیاری از ابهامات شما درباره مرخصی زایمان را برطرف خواهد کرد.

مرخصی زایمان چیست؟
مرخصی زایمان یکی از مزایایی است که دولت برای مادران شاغل در نظر گرفته است. این مرخصی با سایر مرخصی‌ها تفاوت دارد و به‌عنوان سابقه کاری فرد حساب می‌شود. در این دوره عیدی، سنوات، حقوق و دستمزد نیز به او تعلق می‌گیرد. کلیه زنان شاغل که یک سال پیش از زایمان خود حداقل 60 روز سابقه پرداخت بیمه داشته باشند، امکان استفاده از مرخصی زایمان را خواهند داشت.
مدت زمان مرخصی زایمان چقدر است؟
سال‌های گذشته مدت زمان مرخصی زایمان برای بانوان شاغل، ‌ 6 ماه در نظر گرفته می‌شد. از سال 1392 به بعد، طبق مصوبات جدید، این زمان به 9 ماه افزایش پیدا کرد. در سال 1401 نیز کلیه ارگان‌ها موظف هستند تا با زنان شاغل باردار همکاری کرده و با 9 ماه مرخصی زایمان آن‌ها موافقت کنند. مدت زمان مرخصی برای بانوانی که یک‌قلو یا دوقلو زایمان کرده‌اند، 9 ماه و برای زایمان‌های سه قلو و بیشتر، یک سال است. به خانم‌هایی که فرزند چهارم خود را باردار هستند، مرخصی زایمان تعلق نمی‌گیرد.
چه زمانی باید برای مرخصی زایمان اقدام کرد؟
برخی خانم‌ها از زمان و نحوه دریافت مرخصی زایمان اطلاع کافی ندارند و ممکن است با مشکل مواجه شوند. این مرخصی از زمان تولد نوزاد آغاز می شود و پیش از آن کاربردی ندارند. البته برخی بانوان که در ماه‌های آخر بارداری شرایط خاصی داشته و نیاز به استراحت مطلق دارند، باید از مرخصی استعلاجی استفاده کنند. همچنین می‌توانند با دریافت گواهی پزشک متخصص، پیش از تولد نوزاد وارد مرخصی زایمان شوند، اما حداقل 3 ماه از این مرخصی باید پس از زایمان استفاده شود. پس از تولد نوزاد، با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، اقدام به دریافت مرخصی زایمان کنید. در بخش بعدی به شرایط و مدارک لازم برای دریافت این مرخصی خواهیم پرداخت.
شرایط و مدارک لازم برای دریافت مرخصی زایمان چیست؟ از مدارک تا نحوه ثبت مرخصی زایمان
تمام خانم‌های شاغل که کمتر از چهار فرزند داشته باشند، امکان استفاده از مرخصی زایمان را دارند. برای استفاده از این مرخصی و دریافت حقوق باید یک سری مدارک ارائه شود. کد بیمه تامین اجتماعی، شناسنامه کودک، گواهی‌نامه پزشک، ‌ خلاصه پرونده ترخیص از بیمارستان و کپی کلیه صفحات شناسنامه‌های پدر و مادر از مدارک ضروری برای اخذ مرخصی زایمان هستند.
کمک هزینه بارداری چیست؟ بررسی مبالغ در سامانه کمک هزینه بارداری
کمک هزینه بارداری و مرخصی زایمان با یکدیگر در ارتباط هستند و در اصل این کمک هزینه همان حقوق و دستمزد است که در دوران مرخصی به مادران شاغل پرداخت می‌شود. بسیاری از زنان شاغل، سرپرست خانوار بوده و به این کمک هزینه احتیاج دارند. البته لازم به ذکر است که در صورت استفاده از مرخصی استعلاجی پیش از زایمان، حقوقی به خانم‌های باردار تعلق نمی‌گیرد.

حقوق در مرخصی زایمان چطور محاسبه و پرداخت می‌شود؟
مدت زمان مرخصی زایمان 9 ماه است و در برخی موارد خاص تا 1 سال نیز افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه، نحوه محاسبه حقوق برای هر فرد متفاوت است. بانوان باردار برای دریافت حقوق در زمان مرخصی باید به چند نکته توجه کنند. در درجه اول نباید در این دوره مشغول به کار باشند و باید حداقل 60 روز پیش از زمان بارداری سابقه پرداخت بیمه تامین اجتماعی داشته باشند. برای محاسبه حقوق مرخصی زایمان، دو سوم از آخرین حقوق دریافت‌شده توسط فرد باردار که تحت پوشش بیمه قرار دارد، مدنظر قرار می‌گیرد.

مرخصی زایمان یک مرخصی طولانی مدت است و امکان دارد حساب آن از دست کارفرمایان خارج شده و در نحوه محاسبه مانده مرخصی دچار مشکل شوند. در این صورت پیشنهاد ما استفاده از نرم افزار محاسبه انواع مانده مرخصی، حقوق و دستمزد سپیدار سیستم است که دقت کار خود را افزایش دهید.

این مطالب را از دست ندهید
راه های ارتباطی

آدرس : شیراز، بلوار شهید بهشتی، بعد از چهار راه سیاحتگر، نبش کوچه 35، ساختمان پارس، طبقه 2، واحد 4

شماره تماس : 09195276634 - 07138381273

ایمیل : hesabgostaran.niknam@yahoo.com

خدمات مالی و حسابداری در شیراز
  • انجام کلیه امور حسابداری شرکت های بازرگانی، پیمانکاری، تولیدی و صنعتی
  • ثبت و اطلاح اسناد حسابداری
  • نظارت و کنترل حساب ها به صورت مدام
  • تهیه تراز های حسابداری و ارائه گزارش های مالی و محاسباتی
  • انجام محاسبات حقوق و دستمزد به صورت ماهانه
  • اجرای عملیات بستن حساب و ثبت اسناد افتتاحیه و اختتامیه